برند سازی

نارنجی > خدمات نارنجی > دیجیتال مارکتینگ > برند سازی

ما در برند سازی به دنبال ایجاد یک هویت متمایز و انتقال آن هویت به ذهن مخاطبان هستیم. اهمیت برند سازی در کسب درآمد زمانی مشخص تر و بارز تر است که به این نکته توجه داشته باشیم. برندسازی وسیله ای برای معرفی زمینه فعالیت شرکت است و وقتی مشتریان اقدام به خرید یک برند خاص می کنند و نسبت به آن رضایت دارند مجددا در دفعات بعدی نیز از همان برند خرید می کنند و حتی اقدام به تبلیغ آن برند می نمایند.

برند سازی

برند چیست؟

آیا دقت کرده اید که برخی اوقات محصولی را تهیه می کنید، صرفا به این دلیل که نیازی را برطرف کرده باشید و تفاوتی هم ندارد آن محصول از کدام شرکت و با چه نامی باشد؟
اما در عین حال، بعضی مواقع از خانه خارج می شوید، تنها به این نیت که مستقیما محصول خاصی را تهیه کنید؛ به فروشگاه یا مجموعه خاصی بروید؛ یا شخص خاصی را ببینید. تنها به این علت که یا بهتر از سایر محصولات کارایی مدنظر شما را پوشش می دهد؛ یا قیمتی ارزان تر دارد؛ یا از لحاظ احساسی حس خوبی را به شما منتقل می کند و یا به شما احساس غرور خاصی می دهد.

پس شما به دلیلی خاص (نهفته در خودآگاه یا ناخودآگاه) به آن محصول یا مجموعه یا شخص مراجعه می کنید؛ آن دلیل نهفته که باعث مراجعه دوم؛ سوم؛ چهارم و ….. شما می شود همان برند است. برند، هویتی است که در دل یک محصول، خدمت و یا شخص نهفته است و می تواند متناسب با انتظارات شما عمل کرده، فواید مدنظر شما را تامین کند و شما نسبت به آن در ذهن خود تداعیاتی خواهید داشت که باعث وفاداری شما به آن برند خواهد شد. در واقع، مفهوم برند در ذهن انسان ها جای دارد.

برندسازی چیست؟

برای برندسازی تعاریف مختلفی وجود دارد ولی شاید جامع‌ترین و کاربردی‌ترین تعریف این باشد که ما در برند سازی به دنبال ایجاد یک هویت متمایز و انتقال آن هویت به ذهن مخاطبان هستیم. اهمیت برند سازی در کسب درآمد زمانی مشخص تر و بارز تر است که به این نکته توجه داشته باشیم. برندسازی وسیله ای برای معرفی زمینه فعالیت شرکت است و وقتی مشتریان اقدام به خرید یک برند خاص می کنند و نسبت به آن رضایت دارند مجددا در دفعات بعدی نیز از همان برند خرید می کنند و حتی اقدام به تبلیغ آن برند می نمایند. بنابراین رفته رفته بر تعداد مشتریان افزوده می شود. مدیران با انتخاب یک برند قوی، هویت خود و شرکت خویش را به جامعه معرفی می کنند.

به طور مثال وقتی شرکتی در یکی از شهرهای ایران مانند تبریز اقدام به ثبت برند می کند، آن برند کم کم در بین افراد جامعه انتشار می یابد و برای شرکت اعتباری را فراهم می کند که در کسب درآمد و سود آوری بسیار تاثیر گذار است.

 

انواع برندینگ

در ادامه مبحث برندینگ چیست و پاسخ به این سؤال حالا باید به انواع برندینگ اشاره کنیم. برندسازی در زمینه‌های مختلفی انجام می‌گیرد که به پرکاربردترین آن‌ها در اینجا اشاره می‌کنیم:


برندینگ شخصی

برندینگ شخصی یا پرسونال برندینگ یا برندسازی شخصی این روزها بسیار باب شده، البته به لطف شبکه‌های اجتماعی. دیگر برندینگ در اختیار شرکت‌ها و سازمان‌ها نیست و افراد می‌توانند محصولاتشان، هنرشان و حتی سبک زندگی‌شان را به یک برند تبدیل کنند. به این صورت که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به صورت مستمر فعالیت دارند، تصاویر و ویدیوهای جذاب منتشر کرده و در تولید محتوا بسیار متمرکز هستند.

اینفلوئنسرهایی که امروز در فضای مجازی می‌شناسید از همین اصول برندینگ استفاده کرده‌اند و در حال حاضر هم از مزایای برندینگ حسابی منتفع می‌شوند. شاید از نظر من و شما کار خاصی انجام ندهند و هنر خاصی نداشته باشند اما با استفاده از دانش برندسازی توانسته‌اند جامعه هدف و نیازش را شناسایی کند و به آن خوراک بدهد.

 

برندینگ شرکتی

همانطور که از اسمش پیداست این نوع برند سازی برای شرکت‌ها انجام می‌گیرد تا آن‌ها را در بین سایر شرکت‌ها متمایز کند و در این بین با تصمیمات و اصول برندینگ مثل قیمت گذاری، شناخت و مطالعه بازار هدف، ارزش گذاری و… به رشد و شناخت برند کمک می‌کند.


برندینگ محصول

برندینگ محصول یا برندسازی محصول به مجموعه اقدامات هوشمندانه و آگاهانه در جهت انتخاب نام، نشان، نماد و یا لوگوی انحصاری برای یک کسب و کار اشاره دارد تا آن را از سایر نام‌های تجاری موجود در بازار متمایز سازد. اما این انتخاب نام و ایجاد تمایز باید طوری باشد که بر ذهن و احساسات مخاطب تاثیر مثبت بگذارد و او را نسبت به خرید مجدد از شما ترغیب نماید. یک نام تجاری تنها با تاثیرگذاری بر ذهن افراد می‌تواند نام خود را در ذهن و قلب آنان ثبت کرده و مصرف کنندگان را به مشتریان ثابت و وفادار تبدیل نماید. شاید فکر کنید که برندینگ محصول یک موضوع ساده و پیش پا افتاده است که تنها با انتخاب یک نام و یا یک لوگوی تجاری معمولی تمام می‌شود. در صورتی که چنین نیست و این موضوع فراتر از انتخاب یک نام ساده است؛ زیرا برندسازی یک مسئله ذهنی و احساسی محسوب می‌شود که باید بر عواطف و احساسات مخاطب تاثیر بگذارد. برندینگ محصول در واقع به کسب و کار شما هویت و اعتبار می‌بخشد و آن را از سایر بیزینس‌های مشابه موجود در بازارهای رقابتی متمایز می‌سازد. ایجاد تصویر ذهنی مثبت در مخاطبان مهم‌ترین نکته‌ای است که در زمان برندینگ محصول جدید باید به آن توجه داشته باشید. زیرا «تصویر ذهنی» و «تجربه خوشایند» دو عامل مهم و تاثیرگذار بر تصمیم گیری مشتریان در هنگام خرید محسوب می‌شوند که در نهایت منجر به رونق فروش و رشد یک برند خواهند شد.

 


برندینگ خدمات

اینجا کمی کار سخت می‌شود زیرا قرار است یک خدمات خاصی معرفی و به صورت متمایزی تبلیغ شود. خدماتی که کالا نیست و وجه فیزیکی ندارد بنابراین باید خلاقیت ویژه‌ای برای آن بخرج داد.

 

استراتژی برندینگ و برندسازی چیست؟

استراتژی برندینگ در واقع طرحی است که اهداف خاص و بلند مدت کسب و کار را در نظر گرفته و با بهبود و تکامل دادن این طرح می تواند یک برند موفق را بسازد.


7 عنصر یک استراتژی برندسازی جامع

آرزوی هر مدیر این است که کسب وکاری موفق بسازد، مشتریانش به او وفادار بوده و حاضر باشند حتی بیشتر از قیمت اصلی بپردازند. همه او را به داشتن چنین شرکتی بشناسند و به جایگاه او غبطه بخورند. کارکنان حرفه ای داشته باشد و آن ها برای به دست آوردن شغلشان و نگه داشتنش با یکدیگر رقابت کنند. این ها بخشی از آثار استراتژی برندینگ است که می تواند به بقای هر کسب و کاری کمک کند و به 7 قسمت اساسی تقسیم می شود:


1. هدف برندسازی

فهمیدن این که برند و کسب و کار شما دقیقا چه وعده هایی می دهد به هنگام تعیین موقعیت برند بسیار مهم است. رئیس برندسازی شرکت landor Associates می گوید که در بازار، وعده هایی که برند شما می دهد، کسب و کارتان را از دیگران متمایز نمی کند، بلکه داشتن یک هدف مشخص این کار را انجام می دهد.


2. ثبات

ثبات یعنی باید از صحبت هایی که ارتباطی با کسب و کار و برند شما ندارد و یا نمی تواند باعث بهبود و ارتقای برند شود خودداری کرد. برای مثال به هنگام پست کردن یک عکس در شبکه های اجتماعی بهتر از اول از خود بپرسید این عکس برای کسب و کار و برند شما چه معنایی دارد؟ آیا با پیغام کسب و کار شما مطابقت دارد؟ یا این عکس یک چیز بامزه ای است برای گمراه کردن مخاطبان؟


3. احساسات

کسب و کارها باید به دنبال راهی باشند برای ارتباط با مخاطبین و مشتریان در سطحی عاطفی تر و عمیق تر.


4. انعطاف پذیری

اگر استراتژی های قدیمی شما دیگر تاثیری ندارد، نباید از تغییر دادن آن ها بترسید. اگر آن استراتژی ها در گذشته کار می کرده به این معنا نیست که امروز هم قرار است کار کند. شما باید اجازه دهید تا مخاطبان شما را در راه های تازه و جدید ببینند.


5. مشارکت کارکنان

دستیابی به یک احساس یکپارچه برای دست پیدا کردن به برندینگ بسیار مهم است. بنابراین بسیار مهم است که بدانید منابع انسانی شما چگونه با مشتریان و مخاطبان شما ارتباط برقرار می کنند.
برای مثال اگر شما در شبکه های اجتماعی برندی جذاب و با محبت دیده می شوید، این منطقی نیست که وقتی یک مشتری با شما تماس بگیرد با یک فرد بداخلاق روبرو شود.


6. وفاداری

برند و کسب و کار شما باید به مشتریانی که شما را دوست دارند و به شما وفادارند پاداش دهد. مشتریان وفادار مانند یک سفیر برای شما عمل می کنند و شما را به دوستان خود معرفی می کنند. در واقع می توان گفت که وفاداری مشتریان برای شما سود بیشتری به ارمغان می آورد.
گاهی مواقع یک تشکر تنها می تواند یک مشتری عادی را به یک مشتری وفادار تبدیل کند. برخی مواقع هم لازم است فراتر از این موضوع بروید. برای مثال برای آن ها نامه بنویسید، در مواقع خاص هدایا ارسال کنید یا حتی از آن ها بخواهید نظرات خود را برای شما ارسال کنند.


7. آگاهی رقابتی

کسب و کارها باید رقابت را به عنوان یک چالش برای بهبود استراتژی خود در نظر بگیرند. شما باید با دقت رقبای خود را زیر نظر گرفته و ببینید که آن ها چه کاری انجام می دهند. با این کار می توانید بفهمید که کدام یک از استراتژی های آن ها موفق عمل می کند؟ شما حتی می توانید از شکست آنان برای بهبود کسب و کار خود استفاده کنید.

 

کارکرد برندسازی چیست ؟

برندسازی تمام فعالیت هایی است که برای شکل دهی و ایجاد تصویری از شرکت تان در ذهن و دید مشتریان، انجام می دهید. برندسازی کار پیچیده ای نیست، شما هم اکنون، با ساخت وبسایتی برای ارائه ی پیشنهادات و در معرض نمایش گذاشتن محصولات تان، طراحی تبلیغات و ترفیع محصولات و خدمات تان، انتخاب رنگ های مخصوصی که مرتبط با شرکت تان است، خلق و ایجاد لوگو، و برجسته کردن آن از طریق حساب هایی که در شبکه های اجتماعی دارید، در حال برندسازی برای شرکت خود هستید. به همین راحتی، شما از طریق برندینگ به تصورات و تصویری که مصرف کنندگان از برند شما دارند، شکل می دهید. آن چیزی که مصرف کنندگان در مورد برند شما می گویند، واقعیت است ( و ممکن است با آن چیزی که شما در ذهن داشتید و دوست داشتید از برندتان اینگونه یاد شود، متفاوت باشد. ) آنچه مشتریان عنوان می کنند در واقع برداشتی است که با شنیدن اسم کسب و کار و شرکت شما در ذهن آنها تداعی می شود. این برداشت برگرفته از احساسی است که به واسطه ی تجربه ای که با برند شما داشته اند، شکل گرفته است، حال این تجربه ممکن است مثبت یا منفی باشد.
در واقع برندسازی به شما کمک می کند که تجربه ای مثبت را برای مصرف کنندگان تان خلق کنید تا آنها هیچ گاه نام برند شما را از خاطر نبرند. اما اگر به اصول برندسازی بی توجه باشید ممکن است ناخواسته منجر به ایجاد تجربه ای منفی و ناخوشایند شوید و مشتریان بالقوه خود را از دست بدهید، یا حداقل نتوانید مشتریانی وفادار داشته باشید. به همین دلیل امروزه روندهای جدید در برندسازی بسیار مورد توجه قرار گرفته است، امروزه شرکت ها به دنبال آن هستند که فرآیندهای برندینگ خود را به گونه ای طراحی کنند که هواخواهی برند خود را تقویت کنند.

 

۰۸ تیر ۱۴۰۲

موارد مشابه در مورد دیجیتال مارکتینگ



در خواست مشاوره

برای اطلاعات بیشتر لطفا با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: 09119171500
شماره تماس: 09120884643

faen