ایمیل مارکتینگ چیست؟
ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی تعریف سخت و پیچیدهای ندارد. در این بازاریابی میتوان کالا یا خدمات را از طریق ایمیل به مخاطبان معرفی نمود. محتوای ایمیل میتواند شامل تبلیغات، محتوای کاربردی، پیشنهادات و تخفیفهای جذاب و… باشد. کسب و کارها در هر مرحلهای از استراتژی تبلیغاتی خود باشند، میتوانند از این روش استفاده کنند. هدف از این نوع مارکتینگ، برندسازی و معرفی برند، تشویق به خرید، حفظ مشتری وفادار قدیمی و جذب مشتریان جدید میباشد. استفاده از این روش بازاریابی ظرفیتهای زیادی دارد که اغلب کسب و کارها از آن بیخبر هستند.
ایمیل مارکتینگ یکی از روشهای ارزان قیمت بازاریابی محتوا با ROI بالا در میان سایر روشهای است. برای راه اندازی ایمیل مارکتینگ موفق و طراحی کمپین احتیاج دارید تا اطلاعات پایهای از این نوع بازاریابی داشته باشید. بازاریابی ایمیلی یک کانال بازاریابی مستقیم است که به کسب و کارها اجازه میدهد محصولات جدید، آخرین به روزرسانیها و اخبار برند و به صورت کلی موارد دلخواه خود را بر اساس یک استراتژی مشخص با کاربران خود در میان بگذارند. بهبیاندیگر ایمیل مارکتینگ هر نوع استراتژی بازاریابی است که شامل ارسال ایمیلهای تجاری به گروهی از مشتریان باشد. این کار میتواند با اهداف مختلفی انجام شود.
بازاریابی ایمیلی یا تبلیغات ایمیلی
بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ، از مدت ها قبل یکی از اصلی ترین روش های تبلیغات و بازاریابی به شمار می رود؛ در این بین افراد زیادی متوجه تفاوت بازاریابی ایمیلی و تبلیغات ایمیلی نمی شوند؛ بازاریابی ایمیلی بسیار گسترده تر از تبلیغات ایمیلی است. تفاوت عمده این دو در این است که، در تبلیغات ایمیلی شما یک پیام تبلیغاتی مشخص دارید و میخواهید آن را از طریق ایمیل، برای افراد زیادی ارسال کنید؛ در بازاریابی ایمیلی ارتباط بلندمدت و دو طرفه با مشتریان بالقوه و بالفعل مد نظر است
انواع بازاریابی ایمیلی
- ایمیلهای خبری یا خبرنامهها (Email Newsletters): ایمیلهای خبری بهصورت اخبار کوتاه و حاوی پیامهای تبلیغاتی هستند که شرکتها برای مخاطبان خود ارسال میکنند و از این راه ارتباط خود را با آن ها حفظ میکنند.
- ایمیلهای تبلیغاتی یا اسپانسری (Sponsorship Emails): این نوع ایمیل بیشتر برای شرکتهایی کاربرد دارد که هنوز جامعه هدف خود را تشکیل نداده و به دنبال جذب بازدید کننده و مشتری بیشتر هستند. در این ایمیلها اطلاعاتی درباره خصوصیات شرکت، محصولات و خدمات آن ارائه میشود تا از این طریق بازدیدکنندگان بیشتری برای کسبوکار خود جذب کنند.
- ایمیلهای اختصاصی (Dedicated Emails): میتوانیم از آن به عنوان ایمیلهای ویژه نیزیاد کنیم؛ این ایمیلها به طور ویژه درباره یک موضوع خاص یا یک هدف خاص برای کاربران ارسال میشوند. مثلاً ممکن است، یک شرکت از طریق ایمیل اختصاصی به مشترکین خود در رابطه با تخفیفهای ماهانه یا سالانه اطلاع دهد.
- ایمیلهای Digest: ایمیلهای Digest تقریباً مشابه ایمیلهای خبری هستند، اما به طور کلی اطلاعاتی در رابطه با فعالیتها و خدمات شرکتها ارائه میدهند که در زمانهای گذشته انجام گرفته و در ماههای پیش رو نیز قرار است انجام بگیرد. در واقع، این ایمیلها باعث میشود که کاربران در جریان فعالیت شرکتها قرار گیرد.
- ایمیلهای تبادلی (Transnational Email): یکی دیگر از انواع بازاریابی ایمیلی، ایمیلهای تبادلی است. این نوع ایمیلها به تبادل اطلاعات بین شرکتها و کاربران اختصاص مییابند. به عنوان مثال، زمانی که شما به عنوان عضو یک خبرنامه ثبتنام میکنید، یا فرم عضویت یک وبسایت را پر میکنید، این ایمیلها تبادلی هستند که به شما در رابطه با ثبت نام و نحوه ادامه آن اطلاع میدهند. برخی از وبسایتها، ایمیلهای خوشآمدگویی را به صورت مجزا دسته بندی میکنند، این در حالی است که آنها هم در بین ایمیلهای تبادلی قرار میگیرند.
- ایمیلهای پرورش مخاطب (Lead Nurturing Emails): این روش از بازاریابی ایمیلی را میتوان گام بعدی استفاده از ایمیلهای تبلیغاتی یا اسپانسری در نظر گرفت. در واقع، شما در مرحله قبل بازدیدکننده و ترافیک مورد نظر خود را جذب کردهاید و در حال حاضر این کاربران به عنوان عضو وبسایت شما شناخته میشوند. در این مرحله، شما به سراغ ایمیلهای پرورش مخاطب خواهید رفت و سعی میکنید پیشنهادهایی برای آنها مطرح کنید که شرایط برای تبدیل آنها به مشتری فراهم شود.
ایمیل مارکتینگ چه کاربردهایی دارد؟
به طور کلی، دلایل زیادی برای استفاده از روش بازاریابی ایمیلی وجود دارد و کاربردهای زیادی برای این روش مطرح شده است. دقت داشته باشید که در ایمیل مارکتینگ، فروش مستقیم صورت نمیگیرد، بلکه کسب و کارها از این طریق جامعه هدف خود را در جریان فعالیتهای خود گذاشته و آنها را ترغیب به خرید میکنند. در ادامه، چند مورد از مهمترین کاربردهای این روش اثرگذار بازاریابی را معرفی خواهیم کرد.
ارسال اطلاعات خرید
یکی از موقعیتهایی که میتوانید به مشتریان خود ایمیل ارسال کنید، زمانی است که از سایت شما خرید کردهاند و شما بخواهید اطلاعات مربوط به فاکتور و رسید خرید را برای آنها بفرستید. بدون شک یکی از راههای ارتباطی عالی، ایمیل است! علاوه بر این، میتوانید لینک فایلهای دانلودی را نیز در اختیار آنها قرار دهید. بسیاری از کسب و کارها در چنین پیامهایی با استفاده از روشهای زیرکانه، پیشنهادات خرید مرتبط نیز ارائه میکنند.
اطلاعرسانی در مورد خدمات یا محصولات جدید
اگر تصمیم دارید به زودی تغییر و تحولی در محصولات یا خدمات خود ایجاد کنید، میتوانید این خبر را ازطریق ایمیل به مخاطبین خود اعلام کنید. این کار سبب اطلاعرسانی بهتر و ایجاد تعامل صمیمانهتر بین شما و مشتریانتان نیز میشود.
اطلاعرسانی رویدادها
گاهی اوقات پیش میآید که بخواهید رویداد ویژهای که مربوط به کسب و کارتان میشود را برگزار کنید. به منظور اطلاعرسانی به مخاطبینتان، میتوانید خیلی راحت و سریع از ایمیل استفاده کرده و آنها را به رویداد خود دعوت کنید.
خوشامدگویی به کاربران جدید
یکی از سادهترین راههایی که میتوانید از ایمیل در جذب مشتری بیشتر استفاده کنید، خوشامدگویی به افرادی است که به تازگی در سایت یا خبرنامه شما عضو شدهاند. در پیام خوشامدگویی، میتوانید اطلاعات ورود، راههای ارتباطی با شما و اطلاعات مربوط به بخشهای مختلف را نیز برای عضو جدید ارسال کنید.
پیشنهادات ویژه و تخفیف
اگر به مناسبتهای مختلف و در یک مدت زمان محدود، تخفیف یا تسهیلاتی برای مشتریان خود در نظر گرفتهاید، میتوانید با استفاده از ایمیل این موضوع را به اطلاع آنها برسانید. این کار در افزایش مشتریهای وفادار تاثیر بسزایی دارد.
مزایای بازاریابی ایمیلی:
- ارسال ایمیل با اجازهی مخاطب است
- امکان دسترسی مستقیم به مخاطب را دارید
- کنترل بیشتری دارید
- برقراری ارتباط شخصیتر با مشتری
- قابل اندازهگیری هستند
- مقیاسپذیر هستند
- افزایش وفاداری مشتری
معایب بازاریابی ایمیلی
- رقابت شدید
- به فهرست ایمیل نیاز دارید
- قوانین و مقررات سختی را باید دنبال کنید
- مسائل مربوط به تحویل ایمیل
جمع بندی
در این مقاله دانستیم که ایمیل مارکتینگ چیست و چگونه میتوان از آن استفاده کرد تا به سود مورد نظر دست یافت. همان طور که گفته شد بازاریابی به وسیله ایمیل، تنها پیدا کردن آدرس ایمیل افراد و ارسال پیامهای تبلیغاتی به آنان نیست، بلکه باید از استراتژیها و تکنیکهای خاصی در این زمینه استفاده کرد. این روش مارکتینگ مانند سایر روشها، دارای ویژگیهای مشخصی است که با دانستن آنها میتوانید بهترین تصمیم را، درمورد استفاده یا عدم استفاده از آن، بگیرید.