تیزر تبلیغاتی، به ویدئو منحصر به فردی گفته می شود که یک فرد یا شرکت برای توسعه هرچه بیشتر کسب و کارش ساخته و منتشر می کند. واژه تیزر teaser ، در اصطلاح به معنای آزار دهنده و یا کنجکاو کننده است. تیزر به کلیپها و ویدئوهای کوتاهی اطلاق میشود که برای معرفی یک پروژه بزرگتر مثلا معرفی یک فیلم سینمایی، ساخته و نمایش داده میشوند تا با تحریک حس کنجکاوی مخاطب، او را به سمت پروژه اصلی جذب کنند. بسیاری از پروژههای بزرگ صنعتی و یا تجاری نیز مانند فیلمهای سینمایی، دارای پرومشن و یا تیزرهای مختلفی، جهت معرفی خود به مخاطبان و مشتریان هستند. به بیان دیگر، تیزر یک کلیپ یا ویدئو کوتاه و جذاب است که بدون لو دادن اصل داستان، مخاطب را به سمت موضوع خود جلب میکند. هر چند با این تعریف، ذات یک تیزر اقتضا میکند که رمزآلود و کنجکاوکننده و البته بسیار مختصر باشد، اما در حال حاضر با تغییر نگاه به کارکرد تیزرها، از این شیوه نمایش برای تبلیغ انواع مختلف کالا و خدمات شرکت ها استفاده میشود. تیزرهای تبلیغاتی که در تلویزیون یا فضای مجازی نمایش داده میشود ممکن است خیلی صریح و مستقیم به تبلیغ یک محصول بپردازند و یا اینکه به صورت غیر مستقیم و گاه با تحریک کنجکاوی مخاطب این کار را انجام دهند که موضوع، این بستگی به سناریو و درونمایه کلی تیزر دارد. به هیمن دلیل است که محتوا یا فیلمنامه تیزر از نکات مهم در ساخت تیزر تبلیغاتی به حساب میآید.
امروزه بخش عظیمی از تجارت، فرهنگ، هنر، ورزش، تکنولوژی، سیاست و بسیاری دیگر از جنبههای اجتماعی زندگی ما، مستقیما تحت تاثیر تبلیغات قرار دارد. سالانه میلیاردها دلار، هزینهی تبلیغ کالاها و خدمات شرکتهای چند ملیتی در سراسر دنیا میشود و بزرگترین مدلها و سوپراستارهای سینما و ورزش در مقابل دوربین، به معرفی محصولات این شرکتها میپردازند. نه تنها تکنولوژی، سیاست، ورزش، رسانهها و حتی هنر در خدمت صنعت تبلیغات قرار دارند که حتی علم نیز در تلاش است تا با به کارگیری توانمندیهای خود، مخاطب را برای پذیرش بهتر یک تبلیغ و در نهایت خرید یک محصول متقاعد نماید؛ به عنوان مثال، شاخههای مختلف روانشناسی مانند مکتب گشتالتگرایی برای بهرهوری تبلیغات به کار گرفته میشود.
به دلیل متصل شدن زندگی ما به تکنولوژی، بی شک تیزر تبلیغاتی و تبلیغات بخش عمده ای از مسئولیت بازاریابی و فروش را بر عهده گرفته اند. شاید افراد زیادی تیزر تبلیغاتی منتشر کنند اما کمتر کسی می داند که نکات مهم در ساخت تیزر تبلیغاتی چیست. در نظر گرفتن یک سری اصول اساسی و مهم در ساخت تیزر تبلیغاتی، کار شما را چندین برابر بهتر می کند و فروش خدمات یا محصولات مورد تبلیغ را افزایش میدهد. همین امر باعث می شود شما بتوانید در عرصه تبلیغات از رقبای خود پیشی بگیرید.
امروزه بازارها به شدت رقابتی هستند و موفقیت یک برند به تاثیر گذاری محصولاتش بر روی مخاطب، بستگی دارد. یکی از مراحل تاثیرگذاری، آشنایی مخاطب و جذب آن از طریق معرفی ویژگی های کلیدی محصول می باشد. بازاریابی بدون تبلیغات معنا و مفهومی نخواهد داشت. امروزه تبلیغات، جزء ابزارهایی به شمار می آید که برای آگاهی و جذب مشتریان نسبت به محصولات، بیشترین کاربرد را داشته و همچنین به عنوان یک عنصر اصلی در آگاهی، ترغیب و یادآوری مشتریان، نسبت به محصول موردنظر نقش موثری را ایفا می نماید. لازم به ذکر است که می بایست در بکارگیری انتقال محتوای تبلیغات به مخاطبان، روشی صحیح و مناسبی را انتخاب نمود؛ زیرا در این صورت است که انتقال محتوای تبلیغات به مخاطبین و مشتریان بازار هدف با سرعت بیشتری انجام میشود، تا معرفی مراحل تولید و چرخه محصولات از بهترین و بیشترین تاثیرگذاری برخوردار باشد. مشتریان و مخاطبین نسبت به محصولات حس کنجکاوی خواهند داشت. آنها برای اینکه بخواهند خدمات وکالایی را مصرف کنند، باید این موضوع برایشان روشن شود که پیام آن محصول چیست و چه هدفی باعث مصرف آن می شود؟
یکی دیگر از مزیتهای ساخت تیزرهای تبلیغاتی ، امکان به اشتراکگذاری آنها است. در گذشته برادکستینگ یا پخش عمومی تبلیغات در تلویزیون و رسانههای تصویری، کاملا یک سویه بودند و مخاطب تنها بیننده بی اختیار یک تیزر تبلیغاتی بود؛ در حالی که با وجود فضای مجازی و شبکههای اجتماعی، مخاطب امروز هم حق انتخاب بیشتری برای دیدن انواع تبلیغات دارد و هم میتواند با به اشتراکگذاری آن، در بهتر دیده شدن تیزر کمک کند. دقیقا به همین دلیل است که شرکتهای سازندهی تیزهای تبلیغاتی سعی دارند، تیزهای تبلیغاتی داستانواره و جذاب بسازند به طوری که خود مخاطبان، عاملان پخش و اشتراکگذاری تیزرها باشند.
شایان ذکر است که تیزرهای تبلیغاتی از جنبه های متفاوتی برخوردار هستند، که سبک و نوع تبلیغات را مشخص می کنند. مهمترین موضوع در این قسمت این است که چه نوع سبک و قالبی برای تبلیغ یک محصول انتخاب شود که از تاثیرگذاری بیشتری برخوردار باشد. این وظیفه را باید به یک فیلمساز تبلیغاتی باتجربه سپرد؛ که با استفاده از قالب های داستانی، نمایشی، طنز و … بهترین گزینه را برای تبلیغ یک محصول شناسایی نماید، و با آزمایش آن در نمونه ای کوچک مخاطبان را مورد ارزیابی و سنجش قرار دهد. همچنین باید با بررسی درست نوع محصول و یا خدمات شما، مشخص شود که برای شما تیزر تبلیغاتی واقع گرایانه بهتر است یا انیمیشن و یا تلفیقی از هر دو.
در تیزر رئال، فضاها و کسانی که در فیلم نقش بازی میکنند، واقعی و حقیقی هستند؛ در حالی که تیزر تبلیغاتی انیمیشنی، ممکن است شکلهای مختلفی مانند، موشن گرافیک ، اینفوگرافی ، کارتون ، انیمیشن و غیره داشته باشد. البته از لحاظ موضوع و پلت فرم پخش نیز، تیزرها به صورت، تبلیغاتی، صنعتی، تلویزیونی و اینترنتی تقسیم میشوند که تیزهای اینترنتی زیرگروه اینستاگرامی، یوتیوپی و غیره را دارد.
• تیزر رئال : از افراد و فضاهای واقعی در ساخت کلیپ استفاده میشود.
• تیزر انیمیشن : میتواند کارتونی یا موشن گرافیک یا نمونههای دیگری باشد.
• تیزر ترکیبی : که میتواند ترکیبی از موارد فوق باشد.
لوکیشن
محل ضبط تیزر نیز از نکات مهم در ساخت تیزر تبلیغاتی است. تیزر را جوری بسازید که افراد آن را باور کنند و تخیلی نباشد مثلاً از کوچه یا خیابان استفاده کنید تا محتوای تیزر طبیعی باشد. محل را جوری انتخاب کنید که هنگام فیلم برداری مشکلاتی از قبیل کمبود نور و شلوغی نداشته باشید.
خلاقیت
یکی از اصول مهم ساخت تیزر تبلیغاتی به خرج دادن خلاقیت است. مردم دیگر به دنبال تبلیغات تکراری نیستند و یک تیزر خلاقانه می تواند توجه آن ها را جلب کند. از محیط اطراف خود ایده بگیرید اما مطمئن شوید که ایده شما تکراری نیست بلکه به روز و مورد پسند جامعه است.
تدوین گر ماهر
مهم ترین قسمت در ساخت تیزر تبلیغاتی، بعد از تیم کارگردانی حرفه ای، تدوین فیلم است. تدوین فیلم به یک ویدئو ساده، رنگ می بخشد. شما با استفاده از نرم افزار های مختلف باید تدوین فیلم را انجام دهید. برای این کار حداقل باید بدانید که نرم افزاری مثل پریمیر چیست و چگونه می توانید با نرم افزار های مختلف فیلم را ویرایش کنید و به آن جلوه های ویژه اضافه کنید.
تعیین جامعه هدف
یکی از نکات مهم در ساخت تیزر تبلیغاتی که افراد به آن توجه کافی ندارند، مخاطب هدفی است که قرار است ویدئو روی آن ها تاثیر بگذارد. برای مثال آیا محصول شما مناسب کودکان است؟ پس باید از شخصیت های کارتنی و رنگ های شاد در ویدئو استفاده کنید.
زمان یک تیزر تبلیغاتی
با توجه به مطالعات انجام شده، افراد کمی به ویدئو های طولانی علاقه دارند. وقت مانند طلا است پس افراد هیچ گاه وقت خود را برای یک ویدئو پنج دقیقه ای نخواهند گذاشت. اگر مدت زمان ویدئو خود را روی یک تا دو دقیقه تنظیم کنید، بیشترین بازدید را خواهید گرفت.
اطلاعات کافی در اختیار مشتری قرار دهید
یکی دیگر از نکات مهم در ساخت تیزر تبلیغاتی موثر، قرار دادن اطلاعات کافی در اختیار مشتری است. افراد مدام به دنبال کسب اطلاعات هستند و وقتی شما اکثر اطلاعات را در اختیارشان قرار می دهید باعث جذب شدن آن ها به تیزر تبلیغاتی خود می شوید.
استفاده از عبارت های به یاد ماندنی
حتماً برای شما هم پیش آمده که پس از دیدن تبلیغی قسمت هایی از آن را تکرار کنید. این عمل باعث می شود که برند در ذهنتان ماندگار شود و هنگام خرید ناخودآگاه به سمت آن برند بروید.
استفاده از امکانات فیلمبرداری پیشرفته
از دیگر نکات مهم در ساخت تیزر تبلیغاتی کیفیت تصویر ثبت شده و ارائه اطلاعات بصری بیشتر است. مثلا استفاده از هلی شات و نمایش فضا به صورت وسیع به شما این امکان را می دهد که از چند زاویه مختلف و به صورت گسترده از فضا فیلم برداری کنید.
قیمت ساخت تیزر تبلیغاتی
قیمت تیزر های تبلیغاتی بسته به سناریویی که قرار است بسازید به عوامل متعددی بستگی دارد که از مهترین آن ها می توان به لوکیشن ها، دوربین ها و تجهیزات فیلمبرداری، آکساسوار صحنه، عوامل پشت دوربین و بازیگرانی که قرار است بازی کنند اشاره کرد.
تیزرهای تبلیغاتی موفق از نظر استراتژی تبلیغی هدفمند و بی نقص هستند. بهترین تیزرها ایدههای خلاقانه دارند و از اجرای مناسبی نیز برخوردار هستند. اگر تولید کننده هستید یا سفارش دهنده، به این نکته دقت داشته باشید که که هدف اصلی یک تیزر، در وهله ی اول انتقال پیام تبلیغاتی به مخاطب است. گاهی یک تیزر میتواند تنها یک پیام و گاهی چند پیام تبلیغاتی برای مخاطبان خود داشته باشد. هنگامی که تیزر یک پیام تبلیغاتی دارد، معمولا تمام هدفگذاریها و سوالات مخاطب را به سمت همان پیام تبلیغاتی روانه میکند. اما وقتهایی که تیزر شما چند پیام داشته باشد، باید ماهیت پیامها را سنجید و استراتژی و سناریویی خلاقانه برای معرفی پیامها در تیزر بکار گرفت.
برای اطلاعات بیشتر لطفا با ما در ارتباط باشید
شماره تماس: 09119171500
شماره تماس: 09120884643